2.Dönem Ülke Geneli Ortak Sınavlar

2.Dönem Ülke Geneli Ortak Sınavlar

15.03.2024 73

2023-2024 eğitim öğretim yılı 2. dönem 1. yazılı sınavların,  9. sınıf  Türk dili ve edebiyatı dersi için 26 Mart 2024 Salı günü, 9. sınıf matematik dersi için 27 Mart 2024 Çarşamba günü ülke genelinde ortak olarak yapılacağı bildirilmiştir. Bu bağlamda söz konusu sınavlar;

                9. sınıf Türk dili ve edebiyatı dersi  7 adet açık uçlu veya açık uçlu ve kısa cevaplı sorudan,

                9. sınıf matematik dersi 8 adet açık uçlu veya açık uçlu ve kısa cevaplı sorudan oluşan testlerle gerçekleştirilecektir.Ülke genelinde uygulanacak bahsi geçen ortak sınavlarda ilgili dersler için oluşturulan konu soru dağılım tabloları aşağıda belirtilmiştir.

9.SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ 2.DÖNEM 1.ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU

 

Ünite

 

Konular

 

Kazanımlar

 

Soru Sayısı

 

MASAL/FABL

OKUMA

  • Türk halk edebiyatından bir ma- sal örneği
  • Doğuedebiyatındanbirmasalör- neği
  • Divanedebiyatındanfablözelliği gösteren bir mesnevi örneği
    • Batıedebiyatından bir fabl örneği
  • • Masaltürününgenelözellikleriaçık- lanır.
  • “Mantıku’t-Tayr”, “Martı”, “Hayvan Çiftliği” ve “Küçük Prens” gibi eserlerinfabltürüileilişkisiüzerinde durulur.

 

 

A.2.4.Metindekiçatışmalarıbelirler.

A.2.13.Metni yorumlar.

 

 

 

1

 

 

 

A.2.10.Metninüslupözelliklerinibelirler.

 

 

 

1

 

YAZMA

  • Masal/fablyazmaçalışması yaptırılır.
  • Seçilen mesnevinin günümüz Türkçesiyle yeniden yazılmasına yönelik çalışmalar da yaptırılabilir.
  • Masal/fablyazmaçalışmalarının dışındaincelenenmetinlerdenedi- nilen düşünce ve izlenimleri konu alanfarklıtürlerdedeyazmaçalış- maları yaptırılabilir.

 

 

 

 

 

B.1.Farklıtürlerdemetinleryazar.

B.5.Metintürüneözgüyapıözelliklerineuygunyazar.

B.6.Metintürüneözgüdilveanlatımözelliklerineuygunyazar.

 

 

 

 

 

 

1

 

ROMAN

 

OKUMA

1. CumhuriyetDönemiTürkedebi- yatından iki roman örneği

  • Roman ve roman türleri hakkında genel bilgi verilir.
  • Romanınhikâyedenayrılanyönleri üzerinde durulur.
  • Dünya edebiyatından bir roman örneğineyerverilirvebuörneğin incelenen metinlerle karşılaştırılma- sı sağlanır.

Dil Bilgisi Konuları:

  • Metindeki zamirleri bulur ve bunla- rın metindeki işlevlerini belirler.
  • Metinlerüzerindenimlavenoktala- ma çalışmaları yapılır.

 

A.2.1.Metindegeçenkelimevekelimegruplarınınanlamlarını tespit eder.

 

1

 

A.2.6.Metindekişahıskadrosununözelliklerinibelirler.

 

1

 

A.2.9.Metindekianlatımbiçimlerivetekniklerininişlevlerini belirler.

 

 

1

 

A.2.16.Metinlerdenhareketledilbilgisiçalışmalarıyapar.

 

1

  • Okumakazanımveaçıklamalarıiçinbk.EK2,yazmakazanımveaçıklamalarıiçinbk.EK5.
  • “ÜlkeGeneliYapılacakOrtakYazılıSınav”daaçıkuçluveyaaçıkuçluvekısacevaplı7sorugözönündebulundurularakplan- lama yapılmıştır.

 

EK2

(EK 2, MEB Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı 2018, s. 21-22’de yer alan öyküleyici edebî metinler okuma kazanımlarını içermektedir.)

2.ÖYKÜLEYİCİ(ANLATMAYABAĞLI)EDEBÎMETİNLER(Masal/Fabl,Destan,Mesnevi,Hikâye,Romanvb.)

            Metindegeçenkelimevekelimegruplarınınanlamlarınıtespit eder.

Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağlamından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak kontrol etmesi sağlanır.

      Metnintürününortayaçıkışıvetarihseldönemileilişkisinibelirler.

Metin türlerinin ortaya çıkmasında sözlü ve yazılı kültürün, toplumsal değişimlerin ve etkileşimlerin, basın yayın organlarının etkisi üzerinde durulur.

      Metnintemavekonusunubelirler.

            Metindeki çatışmaları belirler.

Metindeki temel çatışmayı/karşılaşmayı ve bu çatışma etrafında metinde yer alan veya metnin ima ettiği diğer çatışmaları/ karşılaşmaları/karşıtlıkları belirlenmesi sağlanır.

      Metninolayörgüsünübelirler.

Öyküleyicimetinlerdeolaylarınbirbirleriyleilişkisivesıralanışı(kurgulanması)üzerindedurulur.

      Metindekişahıskadrosununözelliklerinibelirler.

Öyküleyicimetinlerdeşahıslarınroldağılımları,olayakışınıetkileyenfiziksel,psikolojikveahlakiözellikleri,toplumsalstatüleri,

-varsa-tarihsel/gerçekkişilikleriveyabukişiliklerleilişkileri;tipveyakarakterözelliğigösteripgöstermediklerivb.belirlenir.

      Metindekizaman ve mekânın özelliklerini belirler.

  1. a.  Öyküleyicimetinlerdekahramanlarınruhhâliilezamanvemekânarasındakiilişki,olaylarıngelişimindezamanvemekânın işlevi vb. belirlenir.
  2. b.  Metninkurguzamanıile-varsa-içeriğinbirtarihselzamanla/dönemleilişkisinedeğinilir.Örneğinromancıveyahikâyecinin olayları hangi zaman dilimleri içinde kurguladığı (günün bir saati, aylar, yıllar, geri dönüş ve ileri gidişler vb.) kurgu zamanını, olayların/konunun Sultan II. Abdülhamit döneminde geçmesi ise tarihsel zaman/dönem ilişkisini ortaya koyar.

      Metindeanlatıcıvebakışaçısınınişlevinibelirler.

  1. a.  Öyküleyici metinlerde anlatıcının özellikleri ile hâkim, kahraman ve gözlemci bakış açılarından hangisinin kullanıldığı belirlenir.

b. Seçilenbakışaçısınınanlatımınasıletkilediğinedikkatçekilir.Anlatıcınınyönlendirmeyapıpyapmadığı,olaylarıyorumlayıp yorumlamadığı,yazarındüşünceveyakişiliğiyleörtüşenbiryansıtıcıolupolmadığı,taraflıdavranıpdavranmadığıgibihususlar değerlendirilir.

c. Birmetindebirdenfazlaanlatıcıvebakışaçısıbulunabileceği,anlatıcınındeğişmesinegörebakışaçısınındadeğişebileceği vurgulanır.

      Metindekianlatımbiçimlerivetekniklerininişlevlerinibelirler.

Öyküleyici metinlerde yararlanılan anlatım biçimleri (öyküleme, betimleme vb.) tespit edilir. Anlatım teknikleri ise (gösterme, tahkiyeetme,özetleme,geriyedönüş,diyalog,içkonuşma,iççözümleme,bilinçakışı,pastiş,parodi,ironivb.)9.sınıftaverilir. Anlatım tekniklerinin tespiti ilgili metinler üzerinde yapılır.

      Metnin üslup özelliklerini belirler.

Metinde yazara özgü dil ve anlatım özellikleri belirlenir (Cümle yapıları, deyimler, kelime kadrosu, anlatım teknikleri, söz sanatları, akıcılık, nesnellik, öznellik, duygusallık, coşkunluk gibi hususlar dikkate alınır.).

      Metindemillî,maneviveevrenseldeğerlerilesosyal,siyasi,tarihîvemitolojikögeleribelirler.

  1. a.  Metinde,metninyazıldığıdönemingerçekliğiniyansıtanunsurlarave/veyametnindönemingerçekliğiyleilişkisinedeğinilir.
  2. b.  Bazımetinlerdeiseiçeriğin/göstergeleringenelanlamdadoğal,toplumsalveyabireyselgerçeklikleilişkisiincelenir.
  3. c.  Buhususlardeğerlereğitimiçerçevesindeelealınır.

        Metni yorumlar.

Metindekiaçıkveörtükiletileri;metinleilgilitespitlerini,eleştirilerini,güncellemelerinivebeğenisinimetnedayanarak/ gerekçelendirerek ilgili kazanımlar çerçevesinde ifade etmesi sağlanır.

      Yazarilemetinarasındakiilişkiyideğerlendirir.

  1. a.  Metninyazarınünlüeserlerindenbiriolması,yazarıntanınmasınakatkısı,metninedebiyatve/veyatoplumhayatındaki akisleri vb. hususlar üzerinde durulur. Bu hususların metne ve yazara göre farklılık göstereceği vurgulanır.
  2. b.  Yazarındiğerönemlieserlerindenbahsedilir.Metninve/veyayazarınaynıtürdekidiğermetinlerinin-varsa-sinemave tiyatroya yapılan uyarlamalarından ve bunun yankılarından/etkilerinden bahsedilebilir.

        Türünvedönemin/akımındiğer önemliyazarlarınıveeserlerini sıralar.

Masal/fablhariçtürünvedönemin/akımındiğerönemliyazarveeserleri10,11ve12.sınıfdüzeylerindeelealınacaktır.

              Metinlerdenhareketledilbilgisiçalışmalarıyapar.

 

EK5

(EK5,MEBOrtaöğretimTürkDiliveEdebiyatıDersiÖğretimProgramı2018,s.26-27’deyeralanyazma kazanımlarını içermektedir.)

B) YAZMA

         Farklıtürlerdemetinleryazar.

  1. a.  “Ünite,Süreveİçerikleri’’tablosundabelirtilentürlerdeyazmaçalışmalarıyaptırılır.
  2. b.  İşlenenmetindenhareketlefarklıtürlerdeyazmaçalışmalarınadayerverilir.

      Yazacağımetnintürünegörekonu,tema,anadüşünce,amaçvehedefkitleyi belirler.

      Yazmakonusuylailgilihazırlıkyapar.

  1. a.  Konuylailgiliokumavearaştırmayaptırılır.
  2. b.  Yazısındakullanacağıbilgi,gözlem,düşünce,duygu,izlenimvedeneyimleriyleilgilinotlarçıkarmasıvegörsel,işitsel dokümanlar bulması veya hazırlaması sağlanır.
  3. c.  Araştırma,kaynaklaraulaşma,GenelAğ’ıdoğruveetkinkullanma,notalmaveözetlemeteknikleriüzerindedurulur. ç. Kaynak kullanma ve alıntı yapmanın hukuki ve etik boyutları belirtilir.
    1. d.  Konuyusınırlamanınöneminedeğinilir.

      Yazacağımetniplanlar.

         Metintürüneözgüyapıözelliklerineuygun yazar.

  1. a.  Metnintürünegörebirimlere,paragraflara,bölümlemelere,giriş-gelişme-sonuç/serim-düğüm-çözümaşamalarınaveolay örgüsüne dikkat çekilir.
    1. b.  Başlığıbelirlemesivegerekirsealtbaşlık/bölümbaşlığıveepigrafkullanması sağlanır.
    2. c.  Araştırmayaveispatlamayadayalımetinlerdekaynakvedipnotgöstermeşeklinekararvermesisağlanır.

   Metintürüneözgüdilveanlatımözelliklerineuygunyazar.

  1. a.  Türleilgiliokumakazanımlarındaifadeedilenanlatımteknikleri,anlatımbiçimleri/türlerivedüşünceyigeliştirme yollarından uygun olanlarını kullanması sağlanır.
    1. b.  Şiirdeahenkunsurlarını,imgevesözsanatlarınıkullanmasısağlanır.
    2. c.  Metnintürünegöreterim,kavram,deyim,atasözü,ağızözellikleri kullanır.

   İyibiranlatımdabulunmasıgerekenözellikleredikkatederekyazar.

İyibiranlatımınaçıklık,akıcılık,durulukveyalınlıkgibiözelliklertaşımasıgerektiğihatırlatılır.

   Farklıcümleyapılarınıvetürlerinikullanır.

Biryazıdabasit,birleşik,sıralı,bağlı,eksiltili,devrik,kurallıcümle;isimcümlesivefiilcümlesişeklindefarklıcümleyapıları/ türlerinin kullanılmasının metne katkısı vurgulanır.

   Görselve işitsel unsurlarıdoğru ve etkili kullanır.

Metnintürünegöreresim,fotoğraf,grafik,çizim,veritabloları,sesvegörüntükayıtlarıvb.unsurları,metnitamamlayıcıve/ veya destekleyici unsurlar olarak kullanır.

      Yazdığımetnigözdengeçirir.

  1. a.  Dilbilgisi,yazımvenoktalamabakımındangözdengeçirmesisağlanır.

b. Açıklık,duruluk,akıcılık,yalınlıkvekelimetercihleribakımındangözdengeçirmesisağlanır.

  1. c.  Birimler,paragraflar,bölümler,olayörgüsü/kurguvebaşlıkgibiyapıveşekilunsurlarıarasındakianlambağlantıları, tutarlılık, denge ve akış bakımından gözden geçirmesi sağlanır.

ç.Metniniçeriğiniveüslubunu/anlatımınıtürözellikleribakımındangözdengeçirmesisağlanır.

  1. d.  Yazısınınokunaklılığınıvesayfadüzeninigözdengeçirmesisağlanır.

      Ürettiğive paylaştığı metinlerin sorumluluğunu üstlenir.

Üretilenvepaylaşılanmetinlerinhukuki,ahlakivemeslekisorumluluğununbilincindehareketedilmesigerektiğivurgulanır.

      Yazdığımetnibaşkalarıylapaylaşır.

  1. a.  Yükseksesleokuma,panodasergileme;elektronikortamlarda,kitap,dergivegazetelerdeyayımlama,yarışmalara katılma gibi yollarla yazılan metinlerin paylaşılması sağlanır.
    1. b.  Eleştirilereaçıkolma,gerekirsemetinçerçevesindeeleştirilerincevaplanmasısağlanır.

 

 

 

9. SINIF MATEMATIK DERSI 2. DÖNEM 1. ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU

 

 

Öğrenme Alanı

 

Alt Öğrenme Alanı

 

 

Konu

 

 

Kazanımlar

 

Soru Sayısı

SAYILAR VE CEBIR

 

Denklemler ve Eşitsizlikler

Üslü Ifadeler ve Denklemler

 

9.3.4.2. Köklü ifadeleri içeren denklemleri çözer.

 

1

Denklemler ve Eşitsizliklerle Ilgili Uygulamalar

 

9.3.5.1. Oran ve orantı kavramlarını kullanarak problemler çözer.

 

1

 

9.3.5.2. Denklemler ve eşitsizlikler ile ilgili problemler çözer.

 

3

 

GEOMETRI

 

Üçgenler

 

 

Üçgenlerde Temel Kavramlar

9.4.1.1. Üçgende açı özellikleri ile ilgili işlemler yapar.

1

9.4.1.2. Üçgenin kenar uzunlukları ile bu kenarların karşılarındaki

açıların ölçülerini ilişkilendirir.

1

9.4.1.3. Uzunlukları verilen üç doğru parçasının hangi durumlarda

üçgen oluşturduğunu değerlendirir.

1

 

  • “Ülke Geneli Yapılacak Ortak Yazılı Sınav”da açık uçlu veya açık uçlu ve kısa cevaplı 8 soru göz önünde bulundurularak planlama yapılmıştır.