9.SINIFLARIN ÜLKE GENELİ ORTAK SINAVLARI

9.SINIFLARIN ÜLKE GENELİ ORTAK SINAVLARI

07.12.2023 81

2023-2024 eğitim öğretim yılı 1. dönem 2. yazılı sınavların, 9. sınıf Türk dili ve edebiyatı ile matematik dersleri için 27 Aralık 2023 Çarşamba günü ülke genelinde ortak olarak yapılacağı resmi yazı ile bildirilmiştir. Sınavlar Türk dili ve edebiyatı ve Matematik derslerinden 20 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan testlerle gerçekleştirilecektir.  

Bu kapsamda, ülke genelinde uygulanacak ortak sınavlarda ilgili dersler için oluşturulan konu soru dağılım tabloları aşağıda belirtilmiştir.

 

9.SINIF MATEMATİKDERSİ 1.DÖNEM 2.ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU

 

Öğrenme Alanı

Alt Öğrenme Alanı

 

 

Konu

 

 

Kazanımlar

Anadolu Liseleri Soru Sayısı

 

SAYILARVECEBIR

 

Mantık

 

 

 

 

Önermeler ve Bileşik Önermeler

9.1.1.2.Bileşikönermeyiörneklerleaçıklar,“ve,veya,ya da”bağlaçlarıilekurulanbileşikönermelerinözelliklerini ve De Morgan kurallarını doğruluk tablosu kullanarak

gösterir.

 

 

1

9.1.1.3.Koşulluönermeyiveikiyönlükoşulluönermeyi

açıklar.

1

9.1.1.4.Her(")vebazı($)niceleyicilerini örneklerle

açıklar.

1

9.1.1.5.Totolojiveçelişkiyiörneklerleaçıklar.*

 

 

Kümeler

Kümelerde

Temel Kavramlar

9.2.1.2.Altkümeyikullanarakişlemleryapar.

1

9.2.1.3.İkikümenineşitliğinikullanarakişlemleryapar.

1

 

 

Kümelerde Işlemler

9.2.2.1.Kümelerdebirleşim,kesişim,fark,tümleme

işlemleriyardımıylaproblemlerçözer.

2

9.2.2.2.İkikümeninkartezyençarpımıylailgiliişlemler

yapar.

1

9.2.2.3.Bağıntıkavramınıaçıklar.*

 

 

DenklemveEşitsizlikler

Sayı Kümeleri

9.3.1.1.Sayıkümelerinibirbiriyleilişkilendirir.

 

 

 

Bölünebilme Kuralları

9.3.2.1.Tamsayılardabölünebilmekurallarıylailgiliprob-

lemler çözer.

1

9.3.2.2.TamsayılardaEBOBveEKOKileilgiliuygula-

malar yapar.

2

9.3.2.3.Gerçekhayattaperiyodikolaraktekrareden

durumlarıiçerenproblemleriçözer.

1

 

 

 

Birinci Dereceden Denklemlerve Eşitsizlikler

9.3.3.1.Gerçeksayılarkümesindearalıkkavramını

açıklar.

1

9.3.3.2.Birinciderecedenbirbilinmeyenlidenklemve

eşitsizliklerinçözümkümelerinibulur.

2

9.3.3.3. Mutlak değer içeren birinci dereceden bir bi- linmeyenlidenklemveeşitsizliklerinçözümkümelerini

bulur.

 

2

9.3.3.4.Birinciderecedenikibilinmeyenlidenklemve eşitsizlik sistemlerinin çözüm kümelerini bulur.

 

3

 

 

 

 

 

9. SINIF TÜRK DILI VE EDEBIYATI DERSI 1. DÖNEM 2. ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU

 

 

Ünite

 

Konular

 

Kazanımlar

Soru Sayısı

 

GIRIŞ

 

OKUMA

1. Edebiyat nedir?

- Edebiyat kelimesinin kökeni, terim anlamı ve farklı sanatçıların edebiyat tanımları üzerinde durulur.

2. Edebiyatın bilimle ve güzel sanatlarla ilişkisi

- Edebiyat, bilim ve güzel sanatlar arasındaki etkile- şim üzerinde durulur, bunların birbirlerine kaynaklık ettikleri örneklerle açıklanır.

3. Metinlerin sınıflandırılması

-  Edebî ve öğretici metinlerin özellikleri üzerinde durulur, sınıflandırmadaki ölçütler açıklanır. Metin türlerinin adları verilir ancak bunlarla ilgili ayrıntıya girilmez.

Dil Bilgisi Konuları:

-  Standart dil, ağız, şive, lehçe ile argo, jargon kav- ramları üzerinde durulur.

OKUMA (METNI ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

“Giriş” üniteleri ünite tablosunda belirtilen kendi konuları çerçevesinde ele alınacaktır. (bkz. Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı 2018, sayfa 13, 2. madde)

 

HIKÂYE

 

 

 

 

OKUMA

  1. 1.  Cumhuriyet Dönemi’nden bir olay hikâyesi örneği
  2. 2.  Cumhuriyet Dönemi’nden bir durum hikâyesi örneği

-  Hikâyenin tanımı ve unsurları (kişiler, olay örgüsü, mekân, zaman, çatışma, karşılaşma, konu, tema, anlatıcı ve bakış açısı) hakkında incelenen metinlerle ilişki kurularak bilgi verilir.

-  Olay hikâyesi (Maupassant tarzı) ve durum hikâ- yesinin (Çehov tarzı) farkları incelenen metinlerden hareketle gösterilir.

-  Öğrencilerin incelenen metinleri Maupassant ve Çehov tarzlarından seçilmiş birer hikâye ile karşılaş- tırmaları sağlanır.

 

Dil Bilgisi Konuları:

-  Metindeki isimleri bulur ve bunların metindeki işlevlerini belirler.

-  Metinler üzerinden imla ve noktalama çalışmaları yapılır.

OKUMA (METNI ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI

 

A.2.1. Metinde geçen kelime ve kelime grup- larının anlamlarını tespit eder.

 

1

A.2.5. Metnin olay örgüsünü belirler.

 

 

 

1

A.2.6. Metindeki şahıs kadrosunun özellikleri- ni belirler.

A.2.7. Metindeki zaman ve mekânın özellikle- rini belirler.

A.2.8. Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirler.

 

 

 

1

A.2.9. Metindeki anlatım biçimleri ve teknikle- rinin işlevlerini belirler.

 

A.2.10. Metnin üslup özelliklerini belirler.

A.2.11. Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik

ögeleri belirler.

 

1

A.2.13. Metni yorumlar.

1

A.2.16. Metinden hareketle dil bilgisi çalışma- ları yapar.

 

3

 

 

ŞIIR

OKUMA

  1. 1.  Cumhuriyet Dönemi’nden hece ölçüsüyle yazı- lan iki şiir örneği
  2. 2.  Cumhuriyet Dönemi’nden aruz ölçüsüyle yazı- lan bir şiir örneği
  3. 3.  Cumhuriyet Dönemi’nden serbest tarzda yazıl- mış iki şiir örneği

-  Nazım birimi, nazım biçimi, nazım türü, söyleyici, durak, ölçü, kafiye, redif, nakarat, mahlas, tapşırma kavramları kısaca açıklanır.

-  Manzume ve şiir ayrımı, örnek metinlerden hareket- le açıklanır.

-  Kazanım çerçevesinde söz sanatları kısaca açıkla- nır.

-  Şiir türünün dünya edebiyatından bir örneğine yer verilir ve bu örneğin incelenen metinlerle karşılaştırıl- ması sağlanır.

 

Dil Bilgisi Konuları:

-  Metindeki sıfatları bulur ve bunların metindeki işlevlerini belirler.

-  Metinler üzerinden imla ve noktalama çalışmaları

yapılır.

OKUMA (METNI ANLAMA VE

ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI

 

A.1.2. Şiirin temasını belirler.

1

A.1.3. Şiirde ahengi sağlayan özellikleri/un-

surları belirler.

2

A.1.4. Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü

tespit eder.

1

A.1.5. Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sa-

natları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.

 

1

A.1.7. Şiirde millî, manevi ve evrensel değer- ler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri

belirler.

 

1

A.1.9. Şiiri yorumlar.

2

A.1.12. Metinden hareketle dil bilgisi çalışma-

ları yapar.

1

 

 

A.1.13. Metinler arası karşılaştırmalar yapar.

 

 

1

 

  • Şiir ünitesi kazanım ve açıklamaları için bkz. EK 1, hikâye ünitesi kazanım ve açıklamaları için bkz. EK 2.
  • Ülke genelinde yapılacak ortak sınavlarda çoktan seçmeli sorular üzerinden, 20 soru göz önünde bulundurularak planlama yapılmıştır.
  • Sözlü iletişim becerisine yönelik uygulama sınavları MEB Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği uyarınca ders öğretmenlerince yapılacaktır.

A) OKUMA (METNI ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME)

  1. 1.  ŞIIR

      Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.

Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağlamından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak kontrol etmesi sağlanır.

      Şiirin temasını belirler.

Tematik bütünlüğü olmayan şiirlerde (genellikle gazel, koşma vb.) birden çok temanın bir arada bulunabileceği göz önünde tutulmalıdır. Bu durum aynı zamanda türün/dönemin/anlayışın bir özelliğini gösterebilir.

      Şiirde ahengi sağlayan özellikleri/unsurları belirler.

  1. a.  Şiirde ahenk unsurları (ölçü, kafiye, redif, nakarat; ses, kelime ve kelime grubu tekrarı, ses akışı vb.) üzerinde durulur.
  2. b.  Hece ölçüsünde hece sayısı eşitliğinin, aruz ölçüsünde hecelerin açık-kapalı (uzun-kısa) oluşunun esas alındığı üzerinde durulur. Ancak aruz kalıplarına ve şiirde aruz ölçüsünü buldurmaya yönelik çalışmalara yer verilmez.
  3. c.  Şiirin ahenk ve şekil özelliklerinin -varsa- içerikle ilişkisi üzerinde durulur. Bazı şiirlerde ölçü ve kafiye seçimi, kelimelerin düzenlenişi, dizelerin uzunluğu-kısalığı vb. aracılığıyla içeriğin görsel olarak şiirin şekline yansıtıldığı ve/veya ahenk özelliklerinin içerikle bağlantılı olduğu belirtilir.

      Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder.

  1. a.  Şiirin nazım biçimi belirlenirken nazım birimi, kafiye düzeni, ölçü gibi şekil özelliklerinin; nazım türü belirlenir- ken içeriğin (konu, tema vb.) esas alındığı vurgulanır.
  2. b.  Divan, halk ve dünya şiirinden gelen biçim ve türler ile şaire özgü yenilikler, buluşlar ve -varsa- bunların gele- neksel biçim ve türlerle ilişkisi ele alınır.
    1. c.  Metne/döneme göre konu bakımından lirik, epik, pastoral, satirik, didaktik şiir türlerine değinilir.

      Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.

  1. a.  9. sınıfta şiirde öne çıkan, dikkat çeken ve/veya yaygın olarak bilinen edebî sanatlar (teşbih, istiare, mecazı- mürsel, teşhis ve intak, tenasüp, tezat, telmih, hüsnütalil, tecahüliarif, kinaye, tevriye, tariz, irsalimesel, mübala- ğa) ele alınır.
    1. b.  Şiirdeki bütün edebî sanatların tespiti yoluna gidilmez.

      Şiirde söyleyici ile hitap edilen kişi/varlık arasındaki ilişkiyi belirler.

  1. a.  Şiirde konuşanın şair değil şiirde konuşan kurgusal kişilik/varlık olduğu, söyleyicinin şiirin içeriğine ve akset- tirdiği ruh durumuna göre karakter ve “ses” kazandığı, bu durumun şiiri okuma tonuna/tarzına, şiirin anlamına etkide bulunduğu ve okuma faaliyetinde okuyucunun bu söyleyiciyle özdeşleştiği vurgulanır.
    1. b.  Söyleyicinin genel okuyucuya, bir kişi, grup veya varlığa seslenme durumuna göre muhatabı belirlenir.

      Şiirde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.

  1. a.  Şiirde şiirin yazıldığı dönemin gerçekliğini yansıtan unsurlara ve/veya şiirin dönemin gerçekliğiyle ilişkisine değinilir.
  2. b.  Bazı metinlerde ise içeriğin/göstergelerin genel anlamda doğal, toplumsal veya bireysel gerçeklikle ilişkisi üzerinde durulur.
    1. c.  Bu hususlar değerler eğitimi çerçevesinde ele alınır.

      Şiiri yorumlar.

Şiirdeki açık ve örtük iletileri; şiirle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncellemelerini ve beğenisini metne dayanarak/ gerekçelendirerek kazanımlar çerçevesinde ifade etmesi sağlanır.

      Şair ile şiir arasındaki ilişkiyi değerlendirir.

  1. a.  Bu kazanım ele alınırken şiirin, şairin hayatı ve görüşleriyle ilişkisi üzerinde durulur.
  2. b.  Şiirin şairin ünlü eserlerinden biri olması, şairin tanınmasına katkısı, şiirin edebiyat ve/veya toplum hayatında- ki akisleri vb. hususlar üzerinde durulur (Örnekler: Necip Fazıl’ın “Kaldırımlar Şairi”, “İstiklâl Marşı”nın millî marş, Mehmet Âkif’in ise bu vesileyle “millî şair” olarak anılması; Vesilet’ün Necat’ın mevlit türünün sembol eseri olup halk arasında bir geleneğe vesile olması). Bu hususların metne ve şaire göre farklılık göstereceği belirtilir.

      Metinden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.

      Metinler arası karşılaştırmalar yapar.