2023-2024 eğitim öğretim yılı 1. dönem 2. yazılı sınavların, 9. sınıf Türk dili ve edebiyatı ile matematik dersleri için 27 Aralık 2023 Çarşamba günü ülke genelinde ortak olarak yapılacağı resmi yazı ile bildirilmiştir. Sınavlar Türk dili ve edebiyatı ve Matematik derslerinden 20 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan testlerle gerçekleştirilecektir.
Bu kapsamda, ülke genelinde uygulanacak ortak sınavlarda ilgili dersler için oluşturulan konu soru dağılım tabloları aşağıda belirtilmiştir.
9.SINIF MATEMATİKDERSİ 1.DÖNEM 2.ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU
Öğrenme Alanı |
Alt Öğrenme Alanı |
Konu |
Kazanımlar |
Anadolu Liseleri Soru Sayısı |
SAYILARVECEBIR |
Mantık |
Önermeler ve Bileşik Önermeler |
9.1.1.2.Bileşikönermeyiörneklerleaçıklar,“ve,veya,ya da”bağlaçlarıilekurulanbileşikönermelerinözelliklerini ve De Morgan kurallarını doğruluk tablosu kullanarak gösterir. |
1 |
9.1.1.3.Koşulluönermeyiveikiyönlükoşulluönermeyi açıklar. |
1 |
|||
9.1.1.4.Her(")vebazı($)niceleyicilerini örneklerle açıklar. |
1 |
|||
9.1.1.5.Totolojiveçelişkiyiörneklerleaçıklar.* |
|
|||
Kümeler |
Kümelerde Temel Kavramlar |
9.2.1.2.Altkümeyikullanarakişlemleryapar. |
1 |
|
9.2.1.3.İkikümenineşitliğinikullanarakişlemleryapar. |
1 |
|||
Kümelerde Işlemler |
9.2.2.1.Kümelerdebirleşim,kesişim,fark,tümleme işlemleriyardımıylaproblemlerçözer. |
2 |
||
9.2.2.2.İkikümeninkartezyençarpımıylailgiliişlemler yapar. |
1 |
|||
9.2.2.3.Bağıntıkavramınıaçıklar.* |
|
|||
DenklemveEşitsizlikler |
Sayı Kümeleri |
9.3.1.1.Sayıkümelerinibirbiriyleilişkilendirir. |
|
|
Bölünebilme Kuralları |
9.3.2.1.Tamsayılardabölünebilmekurallarıylailgiliprob- lemler çözer. |
1 |
||
9.3.2.2.TamsayılardaEBOBveEKOKileilgiliuygula- malar yapar. |
2 |
|||
9.3.2.3.Gerçekhayattaperiyodikolaraktekrareden durumlarıiçerenproblemleriçözer. |
1 |
|||
Birinci Dereceden Denklemlerve Eşitsizlikler |
9.3.3.1.Gerçeksayılarkümesindearalıkkavramını açıklar. |
1 |
||
9.3.3.2.Birinciderecedenbirbilinmeyenlidenklemve eşitsizliklerinçözümkümelerinibulur. |
2 |
|||
9.3.3.3. Mutlak değer içeren birinci dereceden bir bi- linmeyenlidenklemveeşitsizliklerinçözümkümelerini bulur. |
2 |
|||
9.3.3.4.Birinciderecedenikibilinmeyenlidenklemve eşitsizlik sistemlerinin çözüm kümelerini bulur. |
3 |
9. SINIF TÜRK DILI VE EDEBIYATI DERSI 1. DÖNEM 2. ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU
Ünite |
Konular |
Kazanımlar |
Soru Sayısı |
GIRIŞ |
OKUMA 1. Edebiyat nedir? - Edebiyat kelimesinin kökeni, terim anlamı ve farklı sanatçıların edebiyat tanımları üzerinde durulur. 2. Edebiyatın bilimle ve güzel sanatlarla ilişkisi - Edebiyat, bilim ve güzel sanatlar arasındaki etkile- şim üzerinde durulur, bunların birbirlerine kaynaklık ettikleri örneklerle açıklanır. 3. Metinlerin sınıflandırılması - Edebî ve öğretici metinlerin özellikleri üzerinde durulur, sınıflandırmadaki ölçütler açıklanır. Metin türlerinin adları verilir ancak bunlarla ilgili ayrıntıya girilmez. Dil Bilgisi Konuları: - Standart dil, ağız, şive, lehçe ile argo, jargon kav- ramları üzerinde durulur. |
OKUMA (METNI ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI |
2 |
“Giriş” üniteleri ünite tablosunda belirtilen kendi konuları çerçevesinde ele alınacaktır. (bkz. Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı 2018, sayfa 13, 2. madde) |
|||
HIKÂYE |
OKUMA
- Hikâyenin tanımı ve unsurları (kişiler, olay örgüsü, mekân, zaman, çatışma, karşılaşma, konu, tema, anlatıcı ve bakış açısı) hakkında incelenen metinlerle ilişki kurularak bilgi verilir. - Olay hikâyesi (Maupassant tarzı) ve durum hikâ- yesinin (Çehov tarzı) farkları incelenen metinlerden hareketle gösterilir. - Öğrencilerin incelenen metinleri Maupassant ve Çehov tarzlarından seçilmiş birer hikâye ile karşılaş- tırmaları sağlanır.
Dil Bilgisi Konuları: - Metindeki isimleri bulur ve bunların metindeki işlevlerini belirler. - Metinler üzerinden imla ve noktalama çalışmaları yapılır. |
OKUMA (METNI ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI |
|
A.2.1. Metinde geçen kelime ve kelime grup- larının anlamlarını tespit eder. |
1 |
||
A.2.5. Metnin olay örgüsünü belirler. |
1 |
||
A.2.6. Metindeki şahıs kadrosunun özellikleri- ni belirler. |
|||
A.2.7. Metindeki zaman ve mekânın özellikle- rini belirler. |
|||
A.2.8. Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirler. |
1 |
||
A.2.9. Metindeki anlatım biçimleri ve teknikle- rinin işlevlerini belirler. |
|||
A.2.10. Metnin üslup özelliklerini belirler. |
|||
A.2.11. Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler. |
1 |
||
A.2.13. Metni yorumlar. |
1 |
||
A.2.16. Metinden hareketle dil bilgisi çalışma- ları yapar. |
3 |
ŞIIR |
OKUMA
- Nazım birimi, nazım biçimi, nazım türü, söyleyici, durak, ölçü, kafiye, redif, nakarat, mahlas, tapşırma kavramları kısaca açıklanır. - Manzume ve şiir ayrımı, örnek metinlerden hareket- le açıklanır. - Kazanım çerçevesinde söz sanatları kısaca açıkla- nır. - Şiir türünün dünya edebiyatından bir örneğine yer verilir ve bu örneğin incelenen metinlerle karşılaştırıl- ması sağlanır.
Dil Bilgisi Konuları: - Metindeki sıfatları bulur ve bunların metindeki işlevlerini belirler. - Metinler üzerinden imla ve noktalama çalışmaları yapılır. |
OKUMA (METNI ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI |
|
A.1.2. Şiirin temasını belirler. |
1 |
||
A.1.3. Şiirde ahengi sağlayan özellikleri/un- surları belirler. |
2 |
||
A.1.4. Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder. |
1 |
||
A.1.5. Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sa- natları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir. |
1 |
||
A.1.7. Şiirde millî, manevi ve evrensel değer- ler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler. |
1 |
||
A.1.9. Şiiri yorumlar. |
2 |
||
A.1.12. Metinden hareketle dil bilgisi çalışma- ları yapar. |
1 |
||
A.1.13. Metinler arası karşılaştırmalar yapar. |
1 |
A) OKUMA (METNI ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME)
Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağlamından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak kontrol etmesi sağlanır.
Şiirin temasını belirler.
Tematik bütünlüğü olmayan şiirlerde (genellikle gazel, koşma vb.) birden çok temanın bir arada bulunabileceği göz önünde tutulmalıdır. Bu durum aynı zamanda türün/dönemin/anlayışın bir özelliğini gösterebilir.
Şiirde ahengi sağlayan özellikleri/unsurları belirler.
Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder.
Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.
Şiirde söyleyici ile hitap edilen kişi/varlık arasındaki ilişkiyi belirler.
Şiirde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.
Şiiri yorumlar.
Şiirdeki açık ve örtük iletileri; şiirle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncellemelerini ve beğenisini metne dayanarak/ gerekçelendirerek kazanımlar çerçevesinde ifade etmesi sağlanır.
Şair ile şiir arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
Metinden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
Metinler arası karşılaştırmalar yapar.